JAI NewsRoom مدیریت

طرح مشکلات اتحادیه‌های تعاونی‌های حمل و نقل در نشست با معاون تعاون وزارت کار 

23 آذر 1400 | 12:43
طرح مشکلات اتحادیه‌های تعاونی‌های حمل و نقل در نشست با معاون تعاون وزارت کار 

به گزارش آتیه آنلاین، احمدرضا عامری، رئیس هیات مدیره اتحادیه شرکت‌های تعاونی  مسافربری کشور در جریان این نشست گفت: بخش تعاون در کشور مظلوم و محروم است و افرادی که به نوعی در ارتباط با این بخش هستند نیز از محرومان به حساب می آیند.  

وی افزود: بخش حمل و نقل در شرایط نامناسبی بسر می برد و از نظر ناوگان با قیمت های بسیار سرسام آور مواجه هستیم. باید شرایطی فراهم شود که امکان رشد و توسعه حمل و نقل در کشور مهیا شود 

عامری با اشاره به اینکه سیستم حمل و نقل در دهه های گذشته امتحان خود را پس داده است و در شرایط بسیار سخت اقتصادی اقدام به ارائه خدمات در کشور کرده است، اضافه کرد: باید توجه داشت که حمل و نقل در گرانی اجناس نقش اثرگذاری ندارد.  

غضنفری، مدیرعامل اتحادیه اتوبوسرانی کشور گفت: توقع این است که دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بخش شرکت های تعاونی حمل نقل توجه لازم را داشته باشد 

علیرضا ناطقی، مدیرکل دفتر تعاونی های خدماتی در ادامه این نشست اظهار داشت: تعاونی های حوزه حمل و نقل یکی از فعال‌ترین بخش های تعاون در کشور است. در حال حاضر بالغ بر ۲۲۰۰ تعاونی فعال در حوزه حمل و نقل در کشور وجود دارد که از این تعداد ۵۲۱ تعاونی حمل و نقل کالا و ۱۳۰۰ حمل و نقل زمینی مسافر هستند. بالغ بر ۵۵ هزار اشتغالزایی و ۱۸۸ هزار عضو در این تعاونی ها در حال فعالیت هستند.

رجاییه، مدیرعامل اتحادیه های تاکسیرانی گفت: در بحث بودجه در حوزه حمل و نقل دو مورد بیمه رانندگان و نوسازی بسیار مهم هستند.  ۵۰ درصد رانندگان حمل و نقل در حوزه شهری فاقد بیمه حمایتی هستند و از سال ۹۲ تا به حال امکان بیمه راننده جدید وجود نداشته است. در حال حاضر ۲۳۰ هزار خودرو فرسوده وجود دارد و باید بستر نوسازی این ناوگان فرسوده فراهم شود.

وی اضافه کرد: در کمیسیون عمران طرحی در قالب اصلاح قانون توسعه حمل و نقل و مصرف سوخت در حال پیگیری است و این لایحه به برنامه هفتم تعمیم داده می شود و این موضوع با اصل ۴۴ قانون اساسی و کوچک سازی دولت مغایرت دارد.

رجاییه ادامه داد: حوزه تعاونی در بخش حمل و نقل از سال ۱۳۴۰ تا دهه ۶۰ متولی حمل و نقل عمومی تعاونی ها بودند و در حوزه شهری روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان تبادلات مالی برای کرایه در جریان است که امکان مدیریت این بخش توسط بانک رفاه امکان پذیر است.

حاج محمد علی، مدیرعامل سواری کرایه بین شهری نیز در ادامه نشست امروز گفت: در بخش تعاون اگر حمایتی وجود نداشته باشد و علاقه به ایجاد تعاونی از بین برود شاهد از بین رفتن تعاونی های در کشور خواهیم بود.

وی گفت: اگر حمایت های اقتصادی از طرف دولت به بخش تعاون تعلق نگیرد، آسیب های فراوانی به حوزه تعاون وارد خواهد شد.

محمد خان بلوکی، مسئول اتحادیه کامیون داران کشور و عضو هیات ریسه اتاق تعاون تهران در جریان نشست امروز عنوان کرد: در حال حاضر ۳۶۵ هزار دستگاه کامیون جاده ای در حال فعالیت هستند که ‌۳۰ درصد این حمل و نقل  در بخش تعاون صورت می گیرد.

وی افزود: گرانی ماشین ها نیز یکی از مشکلات بزرگ کامیون و قطعات مورد نیاز کامیون‌داران است.  در صورت حمایت های لازم، امکان رشد و توسعه حمل و نقل امکان‌پذیر است.  

محمودی، مدیرعامل اتحادیه تاکسی بار کشور در ادامه نشست، اظهار داشت: در دنیا حمل و نقل به عنوان صنعت دیده می شود و در کشور ما این دیدگاه نسبت به حمل و نقل وجود ندارد.  

وی اضافه کرد: در حوزه اشتغال و فعالیت وانت بار در کشور در طول سال امکان ایجاد بیش از سه هزار فرصت شغلی را دارد.  

محمودی گفت: اصل مالیات بر ارزش افزوده از هر لحاظ بهترین قانون است اما در اجرای آن اشکالاتی وجود دارد و تعاونی ها باید این ارزش افزوده را پرداخت کنند و حمایتی در این بخش در ارتباط با تعاونی ها وجود ندارد.

شهرکی، معاون سازمان راهداری کشور در جریان نشست امروز عنوان کرد: در حوزه بازسازی ناوگان تمرکز در حوزه مسافری گذاشته شده است.  

وی گفت: تسهیلات در نظر گرفته شده برای نوسازی ناوگان مسافری کشور ۱۱ درصد است که جذابیت لازم را داشته باشد.

شهرکی ادامه داد: در آینده نزدیک بارنامه فیزیکی حذف خواهد شد و اعلام بار مجازی در حال راه اندازی است و در بخش هایی فعال شده است.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم راهبردها و مناسبی را با همکاری بخش تعاون رقم بزنیم و از ظرفیت های این کار تجمیعی استفاده لازم را داشته باشیم.  انتظار از تعاونی این است که خدمتی استاندارد، باکیفیت و مرغوب داشته باشند و بنابراین باید در تراز بالاتر از دیگران به تولید خدمت مشغول باشند.

بازگشت به فهرست