JAI NewsRoom مدیریت

ساخت پایه کاتالیست هیدروژناسیون انتخابی استیلن

21 فروردین 1401 | 13:28
ساخت پایه کاتالیست هیدروژناسیون انتخابی استیلن

مهرداد رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار آتیه آنلاین درباره وضعیت دانش فنی این طرح گفت: مزایای این طرح را رفع نیاز صنعت و جلوگیری از خروج سالانه بیش از یکصد میلیارد تومان سرمایه در کشور و کاربرد آن را حذف استیلن در خوراک ورودی واحدهای اولفین (پتروشیمی‌های شازند، بندرامام، امیرکبیر، ایلام، آریا ساسول، جم و مارون) اعلام کرد.

وی با اشاره به این که نیاز است در تمامی واحدهای الفینی استیلن را از خوراک ورودی حذف کنید، افزود: یکی از راه‌های آن استفاده از این کاتالیست است که کروی و در سایز  ۲تا ۴ میلیمتر است و اصطلاحا به آن کاتالیست پالادیوم نقره بر پایه آلومینیوم می‌گویند.

پژوهشگر شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی توضیح داد: تا پیش از این و به دلیل تحریم‌ها، کشورهای صاحب این تکنولوژی پایه آن را به ما نمی‌فروختند و تکنولوژی آن را نیز به ما نمی دادند، بر این اساس ما بر روی این پروژه متمرکز شدیم و طی ۲ سال اخیر توانستیم فرمولاسیونی به دست بیاوریم که پایه این کاتالیست را بسازیم.

رجبی افزود: برای رسیدن به این منظور از روش های قدیمی استفاده نکردیم چراکه معضلات زیست محیطی را دربرداشت، بنابراین از تکنولوژی جدیدی  برای ساخت آن استفاده کردیم.

به گفته وی، تکنولوژی ساخت پایه کاتالیست کاملا داخلی است و  طراح این فرایند و سیستم هم داخلی است  ضمن آنکه تمام مواد آن  از مواد اولیه داخلی است و خیلی ارزان‌تر تهیه می شود.

پژوهشگر شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تاکید کرد: این روش برای اولین بار در صنعت ساخت کاتالیست مورد استفاده قرار می گیرد و ما برای اولین بار توانستیم صنعت ساخت پایه کاتالیست کروی را در کشور بومی کنیم.

رجبی افزود: هیچ کشوری این تکنولوژی را در اختیار ایران قرار نمی داد و ما از نظر تکنولوژی در این زمینه بی نیاز شدیم .

به گفته وی، هم اکنون ۳۰ کیلو از این کاتالیست در داخل کشور ساخته شده و قرار بر این است که در مقیاس صنعتی ساخت این کاتالیست توسعه یابد تا کشور را از این کاتالیست بی نیاز کند و در صورت لزوم هم به خارج از کشور صادر شود.

وی با بیان اینکه ساخت این کاتالیست‌ها در انحصار برخی شرکتهای اروپایی‌ها بود، افزود: با ساخت این کاتالیست در داخل کشور بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از خروج ارز جلوگیری کردیم، چراکه این کاتالیست بسیار گران بوده و ساخت آن تکنولوژی علمی و فنی می خواهد.

بازگشت به فهرست