مجوز ایجاد بندر خشک در استان اصفهان صادر شد
به گزارش آتیه آنلاین به نقل از پایگاه خبری اتاق تعاون ایران، حبیب اله بهرامی، رئیس اتاق تعاون استان اصفهان بیان کرد: ایجاد بندر خشک در اصفهان توسط اتاق های تعاون و بازرگانی استان در سال ۱۳۹۳ پیشنهاد و به این منظور شرکت بین المللی لجستیک راه ابریشم با سرمایهگذاری اتاقهای تعاون و بازرگانی، شهرداری و تعدادی از تعاونیهای استان تاسیس شد ولی از آن زمان با وجود پیگیریهای مختلف برای صدور مجوز، نتیجه عملیاتی حاصل نشده بود که با مدیریت جدید استان و پیگیریهای استاندار محترم این مهم به سرانجام رسید.
وی با توضیحی درباره لزوم ایجاد دهکده لجستیک (بندر خشک) گفت: توسعه کارخانجات، صنایع جدید و افزایش میزان عرضه و تقاضای کالای مرتبط با حمل ونقل دریایی و موقعیت منحصر به فرد اصفهان که در کریدور شمال جنوب و شرق و غرب واقع شده، گسترش بندر و مسیرهای انتقال کالا به بنادر را ضروری میکند.
عضو هیات مدیره شرکت بین المللی لجستیک راه ابریشم افزود: بندر خشک پایانهای ترکیبی در پس کرانه است که به بندری ساحلی متصل است. تجهیزات لازم و کـافـی بـرای مواجهه با تردد ناشی از چندین شیوه حمل ونقل اعم از جادهای، ریلی و هوایی در آن در نظر گرفته شدهاند و مشتریان میتوانند کالاهایشان را با استفاده از این شیوهها به آن محل ارسال کنند و یا از آن تحویل بگیرند.
بهرامی گفت: علاوه بر خدمات پایهای که پایانههای سنتی کالا در پس کرانه ارایه میدهند، خدماتی نظیر بستهبندی، انبارسازی کالا، نگهداری از کانتینرهای خالی، تعمیرات کانتینر، امور گمرکی و ترخیص و پشتیبانی کالا نیز در بنادر خشک ارایه می شوند.
بهرامی به مهم ترین دستاوردهایی که از راهاندازی بنادر خشک حاصل میشود اشاره کرد و افزود: کاهش کلی هزینههای حمل ونقل، ترغیب به استفاده از راه آهن و در نتیجه خسارت کمتر به محیط زیست، تقویت وضعیت بنادر در زنجیرههای حمل و نقل، کاهش نیاز به خرید اراضی گران قیمت در نواحی شهری حاشیه بندری، کاهش قابل توجه گرههای تردد در معابر شهری و دروازهای به علت انتقال شیوه حمل ونقل جادهای به ریلی از جمله مهمترین مزایای ایجاد بندر خشک است.
رئیس اتاق تعاون استان اصفهان ادامه داد: مقرر شده، عملیات اجرای دهکده لجستیک (بندر خشک) در منطقه شرق اصفهان با مساحت ۷۲۹ هکتار نزدیک ایستگاه راه آهن سیستان و جنب منطقه ویژه اقتصادی شرق اجرا شود.
بهرامی افزود: تلاش میشود در فاز نخست پروژه تمامی امکانات و خدمات زیربنایی از جمله خدمات لجستیک پایه شامل تاسیسات اتصال به خطوط ریلی کشور، بارگیری، تخلیه، جابه جایی بار، نگهداری و انبارش، انبار خشک فله، مخازن ویژه مایعات، انواع سردخانهها، باراندازهای ویژه خطوط ریلی، ترمینال کانتینر و همچنین خدمات ارزش افزوده شامل فضاهای اداری، گمرک، دفاتر شرکتها و بهرهبرداران، صنایع بستهبندی، مجموعه تعمیرگاهها و خدمات خودرویی، محوطههای باربریهای خرد و نیز کلیه واحدهای مالی، تجاری و رفاهی وابسته لحاظ شود.