هوشمندسازی خدمات با اجرای هدفمند برنامههای غیرحضوری
لیست هوشمند حقبیمه بهعنوان اقدام و اولویت جدید سازمان تأمیناجتماعی در حوزه هوشمندسازی، رشد وصولی منابع را برای این نهاد بیمهگر به همراه دارد. در همین زمینه حمیدرضا نائب خسروشاهی، کارشناس بیمههای اجتماعی ضمن اشاره به مزایای خدمات غیرحضوری برای مخاطبان و ذینفعان، نتایج اثربخشی این اقدام در حوزه انواع خدمت را بیان کرد.
ایجاد یکپارچگی اطلاعات برای رعایت اصل امانتداری، افزایش رضایتمندی مخاطبان، آگاهی کارفرمایان از نتیجه پردازشها در راستای اصل شفافسازی، پردازش لیست مستند به اطلاعات کشوری برای اجرای عدالتمحوری، حذف فعالیتهای دارای هزینه و فاقد ارزش از جریان ارائه خدمت جزو دیگر مزایای اجرای هوشمند ارسال لیست حقبیمه محسوب میشود.
این کارشناس حوزه تأمیناجتماعی توضیح داد: «سازمان تأمیناجتماعی به تبع فرایندهای کاری، رویکرد الکترونیکی کردن خدمات را در سالهای اخیر در پیش گرفت. هوشمندسازی خدمات بهعنوان یکی از برنامههای اولویتدار سازمان برای ارائه بهتر خدمات به جامعه بیمهشدگان، مستمریبگیران و شرکای اجتماعی تعریف و هدفگذاری شد.»
او افزود: «گسترش خدمات هوشمند تأمیناجتماعی در واقع نیاز جدی از سوی شرکای اجتماعی و سازمان تأمیناجتماعی است. با تحقق کامل رویکرد هوشمندی تأمیناجتماعی، بسیاری خدمات که تا پیش از این در چندین مرحله مورد بازیابی و بازبینی قرار میگرفت، از این پس دادههای مربوطه هنگام ارائه لیست و خدمات به خوبی کنترل میشود. این برنامه کاربردی مزایایی را برای برخورداری بیمهشدگان اجباری، کارفرمایان و جامعه کارگری به همراه دارد. از طرف دیگر مزایای سازمان در راستای تأمین بههنگام حقبیمه و منابع پایدار دنبال خواهد شد.»
این کارشناس بیمههای اجتماعی اضافه کرد: «در ارائه لیست هوشمند حقبیمه کارفرمایان موضوعات مختلفی پیگیری میشود که برخی از آنها اصلاح هویت کارگاه و اطلاع کارفرمایان از میزان جرائم دیرکرد و پردازش اطلاعات پیش از ارسال است. این دادهها و اطلاعات کارفرمایان با امکان پردازش میتواند بهطور دقیق و شفاف به نتیجه مطلوبی برسد. همچنین در راستای اجرای این فرایند، دادهها بهروزرسانی خواهد شد. کارفرمایان باید با همت و همدلی با شعب بیمهای برای بهروزرسانی اطلاعات همکاری جدی داشته باشند تا این طرح برای تأمیناجتماعی، حوزه کارفرمایی و رضایتمندی جامعه کارگری و بیمهشدگان خروجی مفید داشته باشد.»
خسروشاهی تأکید کرد: «هوشمندسازی انواع سرویسها در سازمان تأمیناجتماعی موجب اجرای بهتر خدمات در بخشهای مختلف بیمهای، کارفرمایی، درمانی و بازنشستگی میشود. اجرای لیست هوشمند حقبیمه نتایج اثربخشی برای سازمان تأمیناجتماعی در پی خواهد داشت. همچنین با اجرای درست این طرح، همکاران حوزه بیمهای ضمن انجام فعالیت روزانه خود، برای انجام باکیفیت فعالیت فرصت بیشتری خواهند داشت.»
خسروشاهی در عین حال از کارفرمایان خواست ارسال لیست حقبیمه را به روزهای پایانی ماه موکول نکنند تا در صورت بروز مشکل، امکان بازبینی و بررسی بیشتر آن وجود داشته باشد. در صورتی که روزهای اول ماه، فهرست حقبیمه افراد تحتپوشش در کارگاهها ارسال شود تا فعالان در شعب فرصت رسیدگی به اشکالات و رفع آن را داشته باشند، ارائه خدمات بهتر به مخاطبان ممکن میشود. ارسال لیست حقبیمه پیش از این طرح، ضمن اطلاع نداشتن از مراحل اجرایی آن با تأییدهای چندجانبه همراه بود که همین موضوع پروسه آن را طولانی میکرد. اکنون سیستم هوشمند تأمیناجتماعی برای کارفرمایان قابل رؤیت است. جامعه کارفرمایی در با مشاهده مشکلات در قالب این سیستم، امکان کنترل نحوه پرداختها و مدیریت آنها را دارد.»
کارشناس بیمههای اجتماعی افزود: «تسهیل فرایند پرداخت و ارسال لیست حقبیمه از مزایای جدی این طرح برای جامعه کارفرمایان است تا بتوانند لیست هوشمند خود را از طریق فضای الکترونیک مشاهده کنند.»