رشد تعداد بیمهشدگان در سال ۱۴۰۲
۱۲بهمنماه و همزمان با سفر رئیسجمهوری به استان هرمزگان، میز ارتباطات مردمی سازمان تأمیناجتماعی در این استان با حضور مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات تأمیناجتماعی بهعنوان مشاور و نماینده تامالاختیار مدیرعامل این سازمان، معاون بررسی و رسیدگی به شکایات تأمیناجتماعی و مسئول سامد، مدیرکل تأمیناجتماعی و مدیر درمان این استان برپا شد.
عباس اکبری، مدیرکل تأمیناجتماعی استان هرمزگان، شرحی از وضعیت امروز شاخصها و خدمات حوزههای بیمه، بازنشستگی و تعهدات کوتاهمدت و همچنین روند تغییرات مثبت توسعه خدمات تأمیناجتماعی در این استان در دوره بیش از دو و نیم ساله گذشته ارائه کرده است. جزئیات مربوطه را در پاسخ مدیرکل تأمیناجتماعی هرمزگان به پرسشهای طرح شده میخوانید.
جدیدترین آمارهای مربوط به بیمهشدگان و مستمریبگیران به تفکیک زن و مرد و انواع بیمه را تشریح کنید.
تعداد بیمهشدگان اصلی استان هرمزگان حدود ۳۶۶هزارنفر و تعداد بیمهشدگان تبعی تحتپوشش این ادارهکل بالغ بر ۵۹۰هزار نفر برآورد میشود. تعداد بیمهشدگان اصلی و تبعی استان نسبت به ابتدای سال جاری معادل ۴.۷درصد افزایش داشته است. براساس آخرین دادههای آماری در حال حاضر بیش از ۹۴۵هزار نفر بیمهشده اصلی و تبعی ادارهکل تأمیناجتماعی هرمزگان را تشکیل میدهند.
همچنین آمار مستمریبگیران اصلی سازمان در این استان ۶۰هزار نفر و تعداد مستمریبگیران تبعی به بیش از ۵۱هزار نفر میرسد. مجموع مستمریبگیران با افراد تبعی آنان نشانگر خدماترسانی سازمان تأمیناجتماعی به بالغ بر ۱۱۱هزارنفر در این بخش است. طبق آمارهای استان هرمزگان تعداد مستمریبگیران اصلی و تبعی تحتپوشش تأمیناجتماعی این استان نسبت به ابتدای امسال معادل ششدرصد افزایش نشان میدهد. جمعیت تحتپوشش سازمان در استان شامل مجموع بیمهشدگان و مستمریبگیران اصلی و تبعی است که برابر با یک میلیون و ۵۷هزار نفر هستند. در این تعداد نیز نسبت به ابتدای سالجاری ۴.۲۷درصد افزایش ثبت شده است. از طرفی سازمان تأمیناجتماعی ۵۳.۱درصد از جمعیت استان هرمزگان را زیر چتر حمایتی خود دارد. هماکنون در حوزه ادارهکل تأمیناجتماعی استان هرمزگان از مجموع حدود ۳۶۶هزار نفر بیمهشده اصلی حدود ۲۹۳هزار نفر معادل ۸۲درصد را مردان و ۶۳هزار و ۸۷ نفر معادل ۱۸درصد را زنان تشکیل میدهند. همچنین از ۶۰هزار نفر مستمریبگیر تحتپوشش تأمیناجتماعی در هرمزگان ۳۳هزار و ۵۹۵ نفر معادل ۵۶درصد مردان و ۲۶هزار و ۴۰۵ نفر معادل ۴۴درصد را زنان شامل میشوند.
میزان هزینههای این ادارهکل بابت انجام تعهدات در بخشهای مختلف چقدر است؟
طی نُهماهه سال جاری مبلغی بیش از ۴۱هزار و ۵۱۳ میلیارد ریال بابت تعهدات بلندمدت و مبلغی بالغ بر ۹۵۰میلیارد ریال در بخش انواع تعهدات کوتاهمدت از سوی این ادارهکل پرداخت شده است. در مجموع پرداختی سازمان بیش از ۴۳هزار و ۵۹۳ میلیارد ریال بابت انواع تعهدات و بیمه بیکاری به جمعیت تحتپوشش سازمان در سراسر استان برآورد میشود.
ادارهکل تأمیناجتماعی استان هرمزگان از ابتدای سالجاری تا پایان آذرماه مبلغ تعهدات کوتاهمدت در قالب ۱۷هزار و ۸۵۱ فقره به ذینفعان و مخاطبان از میان جمعیت تحتپوشش پرداخت کرده است. دادههای آماری نُهماهه امسال بیانگر ارائه خدمات به بیش از ۷۰۰۰ نفر در بخش غرامت دستمزد ایام بارداری به مبلغی بالغ بر ۳۹۳میلیارد ریال، ۵۸۱۲فقره خدمات در بخش غرامت دستمزد ایام بیماری به مبلغ بیش از ۳۷۷ میلیارد ریال و همچنین پرداخت ۱۷۲۷ فقره کمکهزینه ازدواج با رقمی حدود ۱۳۶ میلیارد ریال است. در همین راستا ۲۷۳۴ فقره کمکهزینه اروتز و پروتز، ۵۲۴ فقره کمکهزینه کفنودفن، ۴۱ فقره هزینه سفر برای بیماران و ۶ فقره غرامت نقص عضو در اختیار بیمهشدگان تحتپوشش تأمیناجتماعی استان قرار گرفت.
در حال حاضر روند ارائه خدمات غیرحضوری در شعب این ادارهکل به چه شیوهای است؟
ازآنجاکه ارائه خدمات غیرحضوری در کاهش بار مراجعات به شعب و همچنین سرعت بخشیدن به ارائه خدمات بسیار مؤثر بوده، حرکت در مسیر ارتقای خدمات غیرحضوری و هوشمندسازی هرچه بیشتر خدمات الکترونیک امری ضروری است و رضایتمندی بیشتر مخاطبان را به دنبال دارد. نظر به اینکه بسیاری از خدمات الکترونیک قابل ارتقا و بهبود هستند این موضوع باید بهعنوان اولویت مورد توجه ویژه و مستمر سازمان قرار گیرد. فرایندهایی که در سامانه خدمات غیرحضوری بهصورت کاملاً هوشمند ارائه نشدهاند، نیازمند بررسی کاربر است. این قبیل خدمات و فرایندها گاه موجب انتظار و سردرگمی مخاطبان میشود.
البته اقدامات سازمان تأمیناجتماعی برای پشتیبانی خدمات غیرحضوری ارزشمند و مفید بوده است. این کارها از طریق ایجاد راههای ارتباطی مختلف برای مخاطبان برای پیگیری درخواستها و رفع مسائل ازجمله توسعه مرکز ۱۴۲۰، ایجاد پورتال مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمیناجتماعی، افزایش کارایی سامانه ارتباطات مردمی (crm) و ایجاد امکانات لازم در این سامانه برای ارجاع سؤال، مشکل و ارسال انواع درخواستها و پیامها بهمنظور پیگیری مسائل در سطح شعب کشور انجام شده که ارتقای کیفیت پشتیبانی از خدمات غیرحضوری سازمان را در پی داشته است.
آماری از میزان خدمات غیرحضوری در بخش بیمهشدگان، مستمریبگیران و کارفرمایان ارائه کنید.
از ابتدای سالجاری در سطح این استان در مجموع ۴۸۶هزار و ۲۷۸ مورد خدمت الکترونیک به مخاطبان سازمان ارائه دادهایم. از این تعداد کارفرمایان ۲۸۲هزار و ۵۸۰ فقره خدمت، بیمهشدگان ۱۸۷هزار و ۹۵۰ فقره و مستمریبگیران ۱۵هزار و ۷۴۸ فقره خدمت در بستر فضای الکترونیک و غیرحضوری دریافت کردند.
ادارهکل تأمیناجتماعی استان هرمزگان برای اجرای طرح فراگیر خانواده ایرانی چه برنامههایی را دنبال کرده و تاکنون در قالب این نوع بیمه چه تعدادی تحتپوشش قرار گرفتهاند؟
این ادارهکل در جهت اجرای طرح فراگیر خانواده ایرانی، تعیین میانگین مصوب هریک از شعب براساس پتانسیل عملکرد آنها، برگزاری جلسات در سطح استان، تشکیل کارگروه طرح گسترش پوشش بیمهای و تهیه و تدوین آییننامه کارگروه استانی، برگزاری جلسات متعدد و مستمر با شعب مرکز استان و شهرستانهای تابعه درباره تشریح و اهمیت و اولویت سازمان جهت طرح مذکور و جذب بیمهشده را اجرایی کرده است.
همچنین جلسه با کارگزاریهای رسمی استان در ارتباط با بازاریابی و جذب بیمهشده، اعلام برنامه عملیاتی شعب به ادارهکل استان، تهیه اطلس جامع پوشش بیمهای به تفکیک شعب و استان، برپایی میز مشاوره در دانشگاههای سطح استان و شهرستانهای تابعه، برپایی میز خدمت در مراسم نمازجمعه و جلسات با ائمه جمعه در سطح استان و شهرستانهای تابعه، برپایی غرفه مشاوره طرح فراگیر بیمه خانواده ایرانی در نمایشگاه صنایعدستی، هفته پژوهش و سایر نمایشگاههای مرتبط با زنان و دانشجویان و جلسات گفتوگو با مدیران مجتمعهای تجاری مرکز استان و جزایر قشم و کیش برای تسهیل و برگزاری مشاوره بیمههای مشاغل آزاد و اختیاری برای بازاریان و بیمه زنان خانهدار و دانشجویان برای اعضای خانواده آنان از دیگر برنامههای حوزه بیمه فراگیر خانواده ایرانی محسوب میشوند. از طرف دیگر خدمات مشاوره انواع بیمههای تأمیناجتماعی برای مراجعهکنندگان، برگزاری نشستهای مشترک با شاغلان و کارگران پیمانکاران حاضر در صنایع غرب استان (پالایشگاه نفت بندرعباس، پالایشگاه نفت خلیج فارس، مجتمع آلومینیوم المهدی و فولاد هرمزگان) نیز در این بخش دنبال شده است.
هدفگذاری برنامههای توسعه پوشش بیمهای در استان هرمزگان منجر به افزایش ۱۵.۷درصدی تعداد بیمهشدگان در راستای اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی شده است. طبق دادههای آماری مجموع رقم بیمهشدگان اختیاری، صاحبان حِرف و مشاغل آزاد، زنان خانهدار، دانشجویان و کارفرمایان صنفی از تعداد ۲۰هزار و ۷۵۰ نفر در ابتدای سالجاری به تعداد ۲۳هزار و ۹۹۹ نفر در پایان آذرماه ۱۴۰۲ رسیده است.
جذب بیمهشدگان جدید بهعنوان یکی از راهبردها و اولویتهای اصلی تأمیناجتماعی است. این ادارهکل چه برنامههای اجرایی به این منظور در دستور کار دارد و در دولت سیزدهم تاکنون چه تعداد بیمهشده جدید را جذب کرده است؟
ادارهکل استان هرمزگان برای جذب بیمهشدگان جدید اولویت اصلی خود را بر افزایش شمار بیمهشدگان اجباری طبق لیست و پس از آن برنامهریزی طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی قرار داده است. بنابر همین اصل، تعامل با تشکلات کارفرمایی در قالب اتاق فکر با شرکای اجتماعی، برگزاری جلسات آموزشی برای کارفرمایان نمایندگان کارگاهها، مراجعه رؤسای شعب و کارشناسان حوزه ارتباطات مردمی به کارگاههای بزرگ و توجه به انجام بازرسیهای کشفی هدفمند و مؤثر ازجمله فعالیتهایی بوده که در رأس امور قرار دادهایم. این مهم با رویکرد افزایش بیمهشدگان اجباری صورت گرفته و اجرای برنامههای مختلف از اطلاعرسانی و تبیین گرفته تا برگزاری میز خدمت و مشاوره در اماکن پرتردد مثل بازارها، دانشگاهها، نمایشگاهها و غیره برای پیشبرد برنامه طرح فراگیر بیمه خانواده ایرانی بهکار گرفته میشود.
در دوره فعالیت دولت سیزدهم جمعیت تحتپوشش سازمان در استان ۷.۷درصد رشد داشته است. بیمهشدگان اجباری از ۲۸۵هزار و ۲۱۰ نفر با رشد ۸.۷درصدی به ۳۱۰هزار و ۷۹ نفر و بیمهشدگان خاص از ۳۵هزار و ۴۴۵ نفر با ۱۷درصد رشد به ۴۱هزار و ۴۷۱ نفر رسیدهاند. ضمن اینکه تعداد مقرریبگیران بیکاری از ۳۲۸۵ نفر به ۱۷۵۱ نفر رسید. این کاهش قابلتوجه ۴۷درصدی در تعداد مقرریبگیران بیمه بیکاری نشان از کاهش بیکاری در استان دارد. همچنین تعداد مستمریبگیران در این دوره ۲۴درصد بیشتر برآورد میشود.