روزانه ۲۰۰ بیمار را پذیرش میکنیم
به گزارش آتیهآنلاین، سرپرست درمانگاه عمومی تأمیناجتماعی شهدای شیمیایی سردشت (آذربایجانغربی) ضمن اشاره به پذیرش روزانه حدود ۲۰۰ بیمار در این مرکز، با توجه به فضای فیزیکی مناسب درمانگاه، گسترش خدمات پزشکی تخصصی را بسیار ضروری دانست و کمبود این گروه پزشکی را مسئلهای فراگیر در شهرستان بیان کرد.
سمیره چوپانی، پزشک عمومی و دارای چهار سال سابقه فعالیت است. او از ابتدای آذرماه سال ۱۴۰۱ با حفظ جایگاه حرفهای، در سمت سرپرست درمانگاه خدمترسانی میکند. چوپانی در گفتوگو با «آتیهنو» فضای فیزیکی و خدمات درمانگاه را چنین شرح داد: «این مرکز با برخورداری از ۳۷۰۰ مترمربع مساحت در چهار طبقه شامل دو طبقه زیرزمین و دو طبقه همکف و اول احداث شده و در یک شیفت صبح فعال است. با توجه به عمومی بودن سطح درمانگاه خدمات ویزیت پزشکان عمومی، دندانپزشکی، مامایی، آزمایشگاه و داروخانه به بیماران عرضه میشود.»
او تجهیزات و امکانات این مرکز را بهعنوان یک درمانگاه عمومی، مناسب دانست و افزود: «بسیاری از داروهای تجویزی پزشکان در واحد داروخانه به رایگان در اختیار بیماران قرار داده میشود. واحد آزمایشگاه نیز مجهز به دستگاههای پیشرفته برای انجام آزمایشهای عمومی مانند هماتولوژی (خونشناسی) و بیوشیمی مانند آزمایش قندخون و چربی خون است.»
چوپانی با اشاره به فعالیت ۱۹ نیروی انسانی در این درمانگاه، گفت: «از این تعداد هفت نفر در واحدهای اداری، خدماتی و پشتیبانی مشغول به فعالیت هستند و بقیه کادر درمان را تشکیل میدهند. در این مجموعه سه پزشک عمومی شامل دو پزشک تماموقت و یک پزشک قراردادی ساعتی بیماران را پذیرش میکنند. درهریک از واحدها نیز یک نیروی انسانی عهدهدار خدمات است.»
سرپرست درمانگاه عمومی سردشت ادامه داد: «با توجه به مراجعه روزانه ۲۰۰ نفر به این درمانگاه، همکاران نهایت تلاش خود را بهکار میبندند تا کمبودی در ارائه خدمات به بیماران ایجاد نشود. درحال حاضر نیازمند جذب یک کارشناس دیگر در واحد آزمایشگاه و یک دارویار هستیم. اکنون مسئولیت انبار دارویی و دارویاری برعهده یک کارشناس قرار دارد و افزایش این نیروها از سوی مدیریت درمان استان پیگیری میشود.»
او تأکید کرد: «همچنین فعالیت پزشکان متخصص در این درمانگاه بسیار ضروری است. تلاش میکنیم تا متخصصان داخلی، زنان، قلب، رادیولوژی و سونوگرافی را به مجموعه خدمات درمانی خود بیفزاییم. بهویژه اینکه فضای فیزیکی درمانگاه مناسب است و امکان گسترش خدمات وجود دارد، اما به دلیل کمبود متخصص، تحقق این برنامه به آسانی میسر نمیشود. باید توجه داشت که عدم دسترسی به پزشکان متخصص، تنها مربوط به درمانگاه ما نیست، بلکه مسئلهای فراگیر در سطح شهرستان بهشمار میرود؛ زیرا سردشت از منظر جغرافیایی، دارای جادههای خطرناک و صعبالعبور بوده و از نظر اقتصادی نیز جزو مناطق کمتر توسعهیافته محسوب میشود. در نتیجه زندگی و اقامت در این منطقه استقبال کم متخصصان را به دنبال دارد.»
سرپرست درمانگاه سردشت با بیان اینکه نیاز به درمانهای تخصصی یکی از چالشهایی است که در سطح شهرستان با آن روبهرو هستیم، اضافه کرد: «در سطح مراکز درمانی و بیمارستان وزارت بهداشت، تنها سه متخصص زنان، دو متخصص داخلی، یک متخصص چشم و یک متخصص ارتوپدی مشغول به فعالیت هستند و متخصص گوشوحلقوبینی وجود ندارد. اگر بیمار نیازمند ویزیت اورژانسی باشد، باید چندین روز در نوبت بماند. نزدیکترین درمانگاه تأمیناجتماعی به سردشت، در شهرستان مهاباد واقع شده که حدود دو ساعت با ما فاصله دارد. فاصله ما با مرکز استان نیز حدود ۳۰۰ کیلومتر است که ارجاع بیماران به این مراکز را دشوار میکند.»
چوپانی با اشاره به جایگاه این مرکز درمانی گفت: «سردشت شهر مرزی با کشور عراق است و عمده مشاغل مردم این منطقه را کشاورزی و دامداری تشکیل میدهد. به دلیل کمرنگ بودن مشاغل صنعتی، بنیه اقتصادی ساکنان قوی نیست و در نتیجه بهرهمندی از خدمات رایگان درمانی تأمیناجتماعی اهمیت زیادی برای مردم دارد. ما نیز طی دو سال فعالیت درمانگاه تا حد مناسبی توانستهایم پاسخگوی نیازهای درمانی مراجعهکنندهها باشیم. همواره تلاش میکنیم در صورت نیاز به برخورداری از خدمات تخصصی، شرایط انتقال و دریافت نوبت برای آنها را هموار کنیم. همچنین با ارائه خدمات غربالگری بیماریهایی مانند دیابت، فشارخون، سرطان روده بزرگ و «برست» (سینه)، در حفظ سلامت بیمهشدگان اقدامات مؤثری را انجام میدهیم. بازخورد نظرسنجی از مراجعان نشاندهنده رضایت آنان از خدمات تأمیناجتماعی است.»
او ارتقای فعالیت درمانگاه به دو شیفت، پیگیری جذب متخصصان و گسترش خدمات آزمایشگاهی را از مهمترین برنامههای آینده درمانگاه عنوان کرد.
کنترل نظم و پاسخگویی؛ مهمترین وظیفه واحد پذیرش
کارشناس پذیرش و اطلاعات درمانگاه تأمیناجتماعی شهدای شیمیایی سردشت، برخورداری از روحیه تعاملی را مهمترین ویژگی فعالان واحد پذیرش بیان کرد تا با استفاده از آن بتوانند علاوه بر پاسخگویی شایسته، مدیریت رفتاری و نظمدهی امور مراجعهکنندهها را برعهده بگیرند.
کویستان ابوبکری دارای مدرک تحصیلی کارشناس فناوری اطلاعات سلامت است و بیش از چهار سال سابقه فعالیت دارد. او با اشاره به فعالیت این مرکز در یک شیفت صبح که از ساعت ۷:۱۵ دقیقه صبح آغاز میشود و تا ۱۴:۳۰ ادامه دارد، گفت: «ارائه نوبت به مردم، هم بهصورت حضوری و هم غیرحضوری از طریق اینترنت و کد دستوری (USSD) انجام میگیرد. هنوز امکان دریافت نوبت تلفنی وجود ندارد، اما اخیراً دستگاه «وبکیوسک» راهاندازی شده که معمولاً جوانان از آن استفاده میکنند. بههر روی ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم ترجیح میدهند تا نوبت حضوری دریافت کنند. بهویژه اینکه بسیاری از مراجعه کنندهها از اقشار سالمند هستند و آشنایی چندانی با خدمات الکترونیک ندارند.»
کارشناس پذیرش و اطلاعات با اشاره به آمار مراجعه بیماران به درمانگاه، افزود: «روزانه حدود ۲۰۰ بیمار در این مرکز پذیرش میشوند که این میزان ماهانه حدود ۴۵۰۰ بیمار را در بر میگیرد. در فصول سرد سال ماهانه حدود ۵هزار بیمار از خدمات این مرکز بهره میبرند. با توجه به عمومی بودن درمانگاه بیشترین تقاضا برای ویزیت پزشکان عمومی و دندانپزشکی است.»
او با تأکید دوباره بر روحیه تعاملی و خویشتنداری فعالان واحد پذیرش به عناون مهمترین ویژگی آنان ادامه داد: «کارکنان واحدهای پذیرش با مردم ارتباط مستقیم دارند و باید بتوانند ضمن پاسخگویی مناسب، در صورت بروز ناملایمات و رفتارهای پرخاشگرانه، آنها را به آرامش دعوت کنند. پیش از این تنها یک پزشک عمومی در درمانگاه مشغول به فعالیت بود و انتظار طولانی بیماران برای ویزیت، سبب ایجاد نارضایتی و تنش میشد، اما اکنون سه پزشک فعالیت دارند و اوضاع آرام شده است. به هر روی کنترل نظم و پاسخگویی شایسته به مراجعهکنندهها جزو وظایف ما بهشمار میرود.»