دو برابر شدن ظرفیت مراکز ملکی چهارمحال و بختیاری در ۳ سال اخیر
مدیردرمان تأمیناجتماعی استان اعلام کرد
سازمان تأمیناجتماعی در چهارمحال و بختیاری دارای چه تعداد مرکز ملکی و طرف قرارداد است؟
چهارمحال و بختیاری از منظر اقتصادی جزو مناطق کمتر توسعهیافته بهشمار میرود. با توجه به رویکرد دولت مبنی بر ایجاد عدالت در دسترسی مردم به خدمات درمانی، اقدامات شایستهای در زمینه گسترش این حوزه در استان انجام شده است. آنگونه که ظرفیت خدمات درمانی ما بهزودی دو برابر میشود. درحال حاضر این مدیریت دارای یک بیمارستان و پنج مرکز درمانی سرپایی است. بیمارستان امام علی(ع) که در مرکز استان و کیلومتر ۷ جاده شهرکرد و اصفهان واقع شده، یک مرکز جنرال بهشمار میرود که ۱۹۲ تخت مصوب و ۱۶۶ تخت فعال دارد. این بیمارستان در سال ۱۳۷۴ احداث شده و قریب به ۳۰ سال خدمترسانی کرده است. در بخش سرپایی نیز دو پلیکلینیک در شهرکرد، یک درمانگاه تخصصی در شهرستان فارسان، یک درمانگاه در بروجن و یک درمانگاه در لردگان زیرمجموعه این مدیریت محسوب میشوند. همچنین در حوزه درمان غیرمستقیم با حدود ۶۸۰ مرکز شامل ۱۱ بیمارستان دانشگاهی، مطبها، مراکز تشخیصی و دارویی طرف قرارداد هستیم.
مراکز درمانی چه خدماتی را ارائه میدهند و از چه تجهیزات و امکاناتی برخوردارند؟
بیمارستان امام علی(ع) بهعنوان یک مرکز عمومی به بخشهای داخلی، اطفال، جراحی و زنان مجهز است. علاوه بر آن برخی خدمات فوقتخصصی مانند گوشوحلقوبینی، چشم و ارتوپدی را نیز ارائه میدهد. اما یکی از امکانات مهم بیمارستان ما را که یک برند محسوب میشود، جراحی مغزواعصاب تشکیل داده است. بر این اساس بسیاری از بیماران نیازمند به جراحی این رشته تخصصی از گوشه و کنار استان به مرکز فوق ارجاع میشوند. علاوه بر آن بیمارستان امام علی(ع) تنها مرکز بستری استان بهشمار میرود که از امکانات «هلیپد» یا باند فرود بالگرد برخوردار است. با توجه به صعبالعبور بودن جادههای استان، این امکان در بیمارستان ما فراهم شده تا بیماران نیازمند به درمانهای فوری و اورژانسی در این مرکز مورد مداوا قرار گیرند. دریافت لوح بیمارستان سبز و بیمارستان دوستدار مادر و کودک، احراز رتبه «درجه یک» اعتباربخشی و اخذ رتبههای یک تا چهار رضایتمندی بیماران در سطح کشور از دیگر موفقیتهای کسب شده توسط بیمارستان است.
خدمات بخش پاراکلینیک شامل چه مواردی است؟
در این حوزه هم از امکانات مناسبی برخورداریم؛ بخشهای ویژه سیسییو، آیسییو و انآیسییو و واحد آزمایشگاه مجهز به دستگاههای پیشرفته و بهروز است. همچنین دستگاههای «هایتک» مانند سیتیاسکن در بیمارستان وجود دارد و اتاقهای عمل بیمارستان مجهز به دستگاههای پیشرفته جراحی مانند دستگاه «کوزا» است که در جراحیهای مغزواعصاب استفاده میشود. بهکارگیری این دستگاه کمک میکند تا جراحی تومورهای مغزی با کمترین آسیب به سلولهای سالم انجام گیرد. تجهیزات ارتوپدی و دستگاه فیکو دیگر امکانات اتاقهای عمل را تشکیل میدهد.
آمار نیروی انسانی مراکز درمانی چقدر است و در این زمینه با چه کمبودهایی مواجه هستید؟
این مدیریت و مراکز زیرمجموعه آن دارای ۹۰۰ نیروی انسانی است که از این میان ۷۰۰ نفر در بیمارستان امام علی(ع) خدمترسانی میکنند. کادر پزشکان بیمارستان را صد نفر اعم از عمومی و متخصص تشکیل میدهد. با توجه به اینکه استان جزو مناطق کمتر توسعهیافته شناخته میشود، یکی از مشکلات عمده ما، جذب و نگهداشت متخصصان است. در حال حاضر نیازمند همکاری و افزایش تعداد متخصصان ارتوپدی، قلب و چشم هستیم. با وجود این دشواریها، موفق شدهایم تا در زمینه پنج رشته تخصصی شامل بیهوشی، جراحی، زنانوزایمان، قلب و داخلی پزشک مقیم فراهم کنیم. در نتیجه بیماران در طول ۲۴ ساعت به پزشکان مذکور دسترسی دارند. پزشکان باقی رشتهها نیز بهصورت آنکال فعالیت میکنند. همچنین برخی متخصصان مانند ارتوپدی که به دلیل ضرورت سرعت ارائه خدمات، امکان همکاری بهصورت آنکال را ندارند، به شیوه قرارداد ساعتی در بیمارستان حضور دارند. در گروه عمومی نیز از کمبود جدی دندانپزشک رنج میبریم.
عملکرد مراکز بستری و سرپایی از منظر آماری چگونه است؟
در مراکز ملکی سرپایی سالانه حدود ۳ میلیون مراجعه بهثبت میرسد که روزانه شامل حدود ۱۰هزار مراجعه است. در بخش بستری نیز سالانه نزدیک به ۱۵هزار بیمار پذیرش میشوند. نکته مهم اینکه از میان تعداد بستریشدگان، حدود ۱۰هزار نفر از خدمات جراحی بهره میبرند که نشاندهنده میزان استقبال از خدمات جراحی تأمیناجتماعی است. زیرا سیاست بیمارستان در سالهای اخیر به سمتوسوی تقویت خدمات جراحی پیش رفته است. در بخش درمان غیرمستقیم و مراکز طرف قرارداد نیز نزدیک به ۴.۵ میلیون بار مراجعه سرپایی و ۴۵هزار مورد بستری بهثبت رسیده است.
ارزش و جایگاه خدمات درمانی تأمیناجتماعی را در استان چگونه ارزیابی میکنید؟
یکی از خدمات بهینهای که سازمان تأمیناجتماعی به مردم بهویژه در مناطق محروم ارائه میدهد، درمان رایگان است. با توجه به گرانی هزینههای این حوزه در بخشهای غیردولتی، پشتوانه محکمی برای خانوادهها محسوب میشود. اغلب بیمهشدگان استان از اقشار کارگری جامعه هستند که از نظر معیشتی در تنگنا قرار دارند. در نتیجه رفع نیازهای درمانی آنها بهویژه در حوزه خدمات گران جراحی برای کاهش دغدغه آنها جهت دسترسی به درمان، مؤثر واقع میشود. ما نیز افتخار میکنیم که بهعنوان سربازان افراد آسیبپذیر جامعه، با رویکرد ارتقای کمیت و کیفیت خدمات، انجام وظیفه میکنیم.
اشاره کردید به رویکرد ارتقای خدمات؛ در این حوزه چه اقداماتی انجام دادهاید و چه برنامههایی در پیش دارید؟
تعداد مراکز درمانی این مدیریت، طی دو سه سال گذشته در راستای ایجاد عدالت در دسترسی به درمان، صددرصد افزایش یافته است. برای این منظور ۲۱هزار مترمربع زمین را بهصورت اهدایی و خرید، برای احداث ۵ مرکز درمانی اختصاص دادهایم. پس از تکمیل طرحهای مذکور تعداد مراکز درمانی سرپایی استان به ۱۰ مرکز افزایش مییابد. درنظر داریم تا در شهرستانهای شلمزار، اردل و سامان اولین درمانگاه و در بروجن و شهرکرد نیز یک پلیکلینیک احداث کنیم. مناقصه انتخاب پیمانکار طرحها انجام شده و عملیات اجرایی بهزودی آغاز میشود. در بخش بستری نیز یک مرکز دندانپزشکی سانترال در بیمارستان امام علی(ع) با چهار یونیت و تجهیزات کامل افتتاح شده است. باید توجه داشت این میزان توسعه که در یکی دو سال گذشته ایجاد شده، طی ۳۰ سال اخیر انجام نشده بود.
با چه چالشهای حرفهای مواجه هستید؟
همانطور که اشاره کردم، یکی از مهمترین مسائل ما را جذب و نگهداشت پزشکان متخصص و دندانپزشک تشکیل میدهد. این امر در کنار عدم تخصیص نیروهای طرح ضریب کا به تأمیناجتماعی، کمبود برخی رشتههای تخصصی را برای ما ایجاد کرده است. علاوه بر آن با موضوع مراجعه بالا به مراکز درمانی تأمیناجتماعی مواجه هستیم. اگر نظام ارجاع بهصورت کامل بهاجرا درآید، میتواند در مدیریت بیماران و صرفهجویی در هزینهها مؤثر باشد. همچنین استخدام و جایگزینی دیرهنگام نیروهای بازنشسته سبب کاهش کمیت نیروی انسانی در مراکز درمانی شده است.