JAI NewsRoom مدیریت

بخشنامه عناوین شغلی اصلاح و نسخه جدید آن ابلاغ شد

07 بهمن 1403 | 11:22
بخشنامه عناوین شغلی اصلاح و نسخه جدید آن ابلاغ شد

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی محمد محمدی گفت: این بخشنامه در راستای اجرای رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری درخصوص صلاحیت مراجع حل اختلاف کار جهت رسیدگی به اختلاف میان کارگران و کارفرمایان در درج عناوین شغلی در لیست‌های پرداخت حق‌بیمه و همچنین اختیار حاصله از رای وحدت رویه هیأت عمومی دیوان‌عالی کشور مبنی بر صلاحیت سازمان در رسیدگی به درخواست بیمه‌شده جهت الزام کارفرما به انجام تکالیف قانونی، برای واحدهای اجرایی صادر و ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد: براساس بخشنامه اصلاحی جدید، ضمن ایجاد اصلاحات لازم در نحوۀ محاسبات مابه‌التفاوت حق بیمه دوره مورد تقاضا، مقرر شد بیمه شده برای اصلاح عنوان شغلی، تقاضای خود را در دبیرخانه شعبه ثبت و به همراه مدارک و مستندات مرتبط به واحد نامنویسی و حساب‌های انفرادی ارائه کند.

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: همچنین واحدهای اجرایی نیز مکلفند جهت تسهیل امور بیمه‌شدگان، در اسرع وقت اقدامات لازم را درباره درخواست‌های اصلاح عناوین شغلی برابر ضوابط و مقررات کمیته‌های احتساب سابقه اعمال کنند.

وی همچنین بیان کرد: در صورتی که اصلاح عناوین شغلی مورد تأیید واقع شده توسط کمیته‌های احتساب سابقه موجب تغییر در دستمزد بیمه‌شدگان شود، واحدهای وصول حق بیمه در شعب باید با لحاظ مزایای شاغل و مصوبات قانونی افزایش و تغییر دستمزد در آن کارگاه و سایر شرایط مندرج در متن بخشنامه نسبت به محاسبه و اخذ مابه‌التفاوت مبلغ حق بیمه ناشی از اصلاح عنوان شغلی اقدام کنند.

محمدی افزود: در مواردی که کارگاه فاقد دستمزد مقطوع و یا طرح طبقه‌بندی مشاغل باشد، در صورت ارائه اسناد مالی معتبر و متقن از سوی کارگر یا کارفرما، مراتب در احراز و تعیین مبلغ مابه التفاوت مد نظر قرار خواهد گرفت.

معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: شعب تامین اجتماعی در چارچوب مقررات جاری سازمان مکلف به تسهیل کار بیمه شدگان حائز شرایط بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور و مشاغل عادی هستند.

بازگشت به فهرست