JAI NewsRoom مدیریت

افزایش سقف پوشش درمانی‌ بیمه‌ها مطالبه جدی فرهنگیان

12 اردیبهشت 1404 | 10:27
افزایش سقف پوشش درمانی‌ بیمه‌ها مطالبه جدی فرهنگیان

به گزارش آتیه‌آنلاین، فرزانه قیطاسی، معاون آموزشی یکی از دبیرستان‌های کشور با اشاره به اینکه اغلب کادر مدیریتی و معاونتی مدارس سابقه تدریس دارند، گفت: مدیران و معاونان اغلب سابقه حضور در کلاس درس دارند. آنها با کسب شرایط احراز پست موردنظر، در آن جایگاه‌ها قرار می‌گیرند و بعضاً برخی از آنها بعد انتصاب در این پست‌ها، تدریس را نیز رها نمی‌کنند.

قیطاسی با بیان اینکه اغلب پست‌ها در مدارس شرح وظایف مشخصی ندارند، افزود: در واحدهای آموزشی پست‌های متفاوتی از جمله مدیر، معاونان‌آموزشی، اجرایی و پرورشی، مربی پرورشی، کتابدار، دفتردار، خدمتگزار، دبیر و آموزگار وجود دارد که شرح وظایف آنها دقیقاً مشخص نیست.

این معاون آموزشی با تأکید بر اینکه شرح وظایف معاونان تفاوت چندانی باهم ندارد، گفت: در مدارس امروزی معاون به یک پست جدید تبدیل شده است. در نظام قدیم، معاون همان ناظم خطاب می‌شد. یعنی کسی که به مدرسه و دانش‌آموزان نظم و ترتیب می‌دهد.

وی افزود: حال اگر مفهوم نظم‌بخشی ناظم قدیم و معاون آموزشی در مدارس امروزی به درستی تجزیه و تحلیل شود می‌توان شرح وظایف واقعی و منطقی هر یک از پست‌های موجود در مدرسه را طراحی و ابلاغ کرد.

قیطاسی تأکید کرد: اگر شرح وظایف هر یک از معاونان به خوبی تعیین شود می‌توان بر تمام گزینه‌های موجود در واحد آموزشی نظارت کرده و آن را با دقت تمام به انجام رساند. با نیم نگاهی به شرح وظایف وزارت آموزش و پرورش یا اداره کل هر استان متوجه می‌شویم که نواقصی وجود دارد.

این معاون آموزشی با بیان اینکه«مدرسه خانه دومم‌است»، در مرور تجربه‌ ۳۰ سال خدمت خود در وزارت آموزش و پرورش گفت: معتقد هستم که استمرار فعالیت یک واحدآموزشی در سایه همکاری و همیاری محقق می‌شود. سال‌های طولانی حضور در مدارس به من آموخت که با صداقت وتعهد، تا آنجا که در توان دارم با تمام قسمت‌ها از مدیر، واحد آموزشی تا خدمتگزار همکاری و تعامل داشته‌باشم.

او افزود: معلمان با کودکان، نوجوان و جوانان سروکار دارند که پایه و اساس جامعه هستند. هر اندازه معلمان به لحاظ شخصیتی قوی باشد از دیگر سو، مفاهیم ارزشمند انسانی و اخلاقی و اولویت‌بخشی به علم و دانش در آینده‌سازان کشور نهادینه می‌شود.

قیطاسی با اشاره به اینکه شأن و منزلت معلم باید در بالاترین جایگاه و منزلت اجتماعی باشد، گفت: متأسفانه جایگاه فعلی معلم در جامعه بسیار تنزل کرده و در حد بسیار پایین قرار دارد.

این معاون آموزشی با اشاره به اجرای ناقص طرح اولیه رتبه‌بندی معلمان افزود: این طرح بسیار دیر و به صورت ناقص اجرا شد. این شیوه اجرا تضییع حقوق بسیاری از معلمان را به دنبال داشت. متأسفانه در مراحل بعدی نیز اصلاح نشد.

وی افزایش میزان حقوق و مزایا را مطالبه جدی معلمان شاغل و بازنشسته خواند و گفت: متأسفانه نظام رتبه‌بندی شامل حال اغلب معلمان بازنشسته نشد و با حقوق ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان بازنشسته شدند.

قیطاسی ادامه داد: معلمان شاغل نیز باتوجه به اجرای ناقص طرح رتبه‌بندی، حداکثر چهار تا پنج میلیون تومان اضافه دستمزد داشتند. در حالی که اگر درست اجرا می‌شد در حد استاد دانشگاه باید حقوق آنها افزایش پیدا می‌کرد.

این معاون آموزشی با اشاره به اینکه شاخص‌های رتبه‌بندی بسیار پیچیده و نامفهوم هستند، افزود: متأسفانه سوألات غیرشفاف ارزیابی، معلمان را سردرگم می‌سازد. پرسش‌های مبهم باعث ‌می‌شود که معلم نتواند به سوأل‌ها، پاسخ درخور ارائه دهد.

قیطاسی در پایان با تصریح بر اینکه اغلب وعده‌های مسئولان عملی نشده‌اند، گفت: پرداخت هزینه مهدکودک فرزند زیر پنج سال یکی از وعده‌های محقق نشده از سال ۱۳۸۴ تاکنون است. بیشتر وعده‎های دیگر نیز به همین منوال تعلیق مانده‌اند.

پرداخت به موقع پاداش پایان خدمت

فریبا پاک‌سرشت‌، مدیر بازنشسته در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین گفت: جایگاه و شأن معلم در سال‌های اخیر واقعاً تقلیل یافته است. دولت و آموزش و پرورش نه تنها تلاشی در راستای ارتقاء ارزش و جایگاه فرهنگیان نکرده‌اند بلکه با عدم توجه به مقام شامخ و نقش‌کلیدی معلم در تربیت نسل آینده‌ساز کشور و بی‌توجهی به خواست‌های فرهنگیان، در مسیر بی‌ارزش‌جلوه دادن زحمات این قشر گام برمی‌دارند.

این مدیر بازنشسته افزود: با وجود ایجاد تشکل‌های صنفی و پیگیری فرهنگیان و برگزاری تجمع‌های اعتراضی به خصوص از طرف بازنشستگان هرروز با وعده‌های توخالی درباره رفاهیات و اجرای کامل رتبه‌بندی، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و... روبرو هستیم و تحقق آنها را به ماه‌ها و سال‌های بعد حواله می‌دهند.

او با بیان اینکه رتبه‌بندی و شاخص‌های ارزیابی آن در مرحله اول دارای معایب بسیاری است، افزود: معلمان برای کسب امتیازات ملاک ارزیابی عملاً باید کلاس درس را رها کنند و به جمع‌آوری مقاله و شرکت در کنفرانس‌های مختلف کمر همت ببندند. به دلیل شناخت اندک ارزیابان از تعدادی از معلمان، برخی از همکاران از امتیاز این شاخص محروم شدند.

او با اشاره به انبوه مطالبات معلمان شاغل گفت: اجرای طرح رفاهیات از جمله حق مسکن، اجرای کامل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و پرداخت به موقع پاداش پایان خدمت همانند سایر کارکنان دولت جدی ترین مطالبه فرهنگیان شاغل است.

پاک‌سرشت بر لزوم افزایش پوشش بیمه‌ای سازمان‌های بیمه‌گر تأکید کرد و افزود: با توجه تورم لحظه‌ای در کشور و افزایش هزینه‌های بهداشتی و درمانی، انعقاد قرارداد با شرکت‌های بیمه‌ای که نسبت به پرداخت بیشتر به فرهنگیان شاغل و بازنشسته باشند مطالبه جدی و مهم فرهنگیان کشور است.

گفت‌وگو: مهین داوری

بازگشت به فهرست