صنعت بیمه توان ریسک های بزرگ را ندارد
به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، اعمال تحریم های بانکی و پولی علیه ایران سبب شده تا شرکتهای بینالمللی صنعت بیمه همکاری خود را با ایران قطع کنند؛ اقدامی که سبب باقی ماندن ریسک ناشی از بروز حوادث در صنعت بیمه شده است.
بیمه اتکایی یا بیمه مجدد، با هدف مصون ماندن شرکت های بیمه از ضررهای احتمالی طراحی شده است و شرکت های بیمه اتکایی، شرکت های بیمه را در برابر ریسک هایی که از بیمه گذاران و مشتریان خود قبول کرده اند، بیمه می کنند تا در صورت وقوع حوادث بزرگ، برای جبران خسارتهای احتمالی آنها که خارج از توان مالی این شرکتهاست، با مشکل روبرو نشود.
تا پیش از تحریم های اوایل دهه ۹۰ شرکت های ایرانی صنعت بیمه با همکاران خود در اقصی نقاط جهان قراردادهای اتکایی داشتند یعنی اینکه یا از شرکت های دیگر اتکایی می پذیرفتند و یا بخشی از ریسک خود را به خارج از کشور واگذار می کردند. با اعمال تحریم ها در سال های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ این ارتباط اتکایی قطع شد و از آنجا که نگهداری همه ریسک های احتمالی در داخل کشور مخاطراتی ایجاد می کرد.
دست اندرکاران صنعت بیمه در زمان تحریمها تلاش کردند بخشی از این ریسک را در دو قالب صندوق ویژه تحریم و نیز ظرفیت مشترک صنعت بیمه توزیع کنند هرچند همکاری با شرکت های بیمه خارجی که ارتباطی با بازارهای آمریکا نداشتند، نیز وجود داشت.
این روش هرچند سبب شده تا بخشی از مشکلات صنعت بیمه در حوزه اتکایی پوشش داده شود اما ایرادی که دارد، این است که حجم بالای خسارت وارده در حوادث بزرگ متوجه کل صنعت بیمه می شود، موضوعی که در حادثه اخیر انفجار در بندر شهید رجایی نیز دیده شد.
در این زمینه با مصطفی کیایی از مدیران اسبق صنعت بیمه که در حوزه اتکایی فعال بوده است، درباره حادثه انفجار در بندر شهید رجایی که همه شرکتهای بیمه را درگیر جبران خسارت جانی و مالی کرده است،گفت: متاسفانه به دلیل تاثیر تحریمها بر صنعت بیمه، در حوزه بیمه اتکایی تنها پذیرنده آن بودیم و هیچ راهکاری برای حل مشکلات مربوط به واسپاری اتکایی به خارج از کشور پیدا نکرده ایم.
وی ادامه داد: کشوری مانند روسیه نیز در حوزه های پولی، بانکی و بیمهای تحریم است اما بیمه اتکایی مناسب با سرمایه بسیار زیادی دارد و سعی کرده از این راه مشکل خود را حل کند.
صنعت بیمه هیچ راهکاری برای افزایش ضریب نفوذ نداشته و ندارد
مدیرعامل اسبق بیمه اتکایی امین با اشاره به اینکه متاسفانه در کشور ما در زمینه بیمه اتکایی برنامه منسجمی ندارد، اظهار داشت: البته باید گفت که صنعت بیمه هیچ راهکاری برای افزایش ضریب نفوذ آن نداشته و ندارد که نتیجه آن را در ضریب نفوذ پایین این صنعت در کشور شاهدیم.
کیایی ادامه داد: حادثه بندر شهید رجایی خوشبختانه حادثه بزرگی نبود و باید خدا را شکر کرد که اتفاقی بدتر از این رخ نداد، ولی این رخداد نشان دهنده این است که دستگاه ناظر با عملکرد ضعیف سعی کرده که در سال های اخیر اتکایی را به داخل منتقل کند و همین موضوع باعث می شود که با وجود کوچک بودن عمق فاجعه، شرکت های بیمه خسارت هنگفتی را پرداخت کنند.
این کارشناس بیمه اتکایی با بیان اینکه اگر بندر شهید رجایی بیمه اتکایی خارجی داشت، خسارات ناشی از آن اثر منفی روی صنعت بیمه نمی گذاشت، خاطرنشان کرد: بیمه های اتکایی که در خارج است، از نظر امنیت بیمهای قابل اعتنا هستند و شرکت های خارجی سعی می کنند با نظارت بیشتر، زمینه های ایجاد حوادث را کمتر کنند.
کیایی در عین حال افزود: البته شرکتهای بیمه خارجی هم به دنبال حفظ منافع خود هستند تا کمتر خسارت پرداخت کنند و از این رو الزاماتی برای رعایت استانداردهای اولیه و همچنین کاهش ریسک برای ما ایجاد می کند.
انفجار در بندر شهید رجایی یک هشدار به صنعت بیمه است
وی با بیان اینکه اتفاق بندر شهید رجایی باید یک هشدار به صنعت بیمه باشد زیرا حتی خسارت های کوچک صنعت بیمه نحیف کشور را اذیت خواهد کرد، گفت: باید از تجربیات گذشته و دیگران در تحریم ها استفاده کرد و کاری کرد که بتوانیم با حداقل ها در موضوع اتکایی با کشورهای آفریقایی، روسیه و چین همکاری داشته باشیم.
کیایی با طرح این پرسش که آیا در قراردادهای راهبردی که با چین و روسیه داریم، موضوع بیمه های اتکایی دیده شده است یا خیر؟ ادامه داد: مسئولان در صنعت بیمه می توانند از این ظرفیت ها برای افزایش قدرت بیمه اتکایی کشور استفاده کنند و بیمه مرکزی به عنوان دستگاه ناظر می تواند بطور مثال با کشور چین که در موضوع بیمه بسیار قدرتمند است، وارد توافقات مهمی شده و بخش مهمی از ریسک های بیمه ای داخلی را به خارج از کشور منتقل کند.
وی با تاکید بر اینکه باید تمامی بارها و کالاهایی که از خارج از کشور وارد می شوند بیمه نامه داشته باشند، گفت: بیمه مرکزی باید به موضوع بیمه اتکایی بیشتر توجه کند تا اگر اتفاقاتی مانند انفجار بندر شهید رجایی رخ داد، بر صنعت بیمه نحیف کشور فشار مضاعفی وارد نشود.