متعادل سازی بودجه تامین اجتماعی با مدیریت تعهدات بیمه ای
به گزارش آتیه آنلاین، سازمان تأمین اجتماعی در این دوره مدیریتی، طرحهای بیستگانه تحولی را در دستور کار قرار داده است. طرح مدیریت تعهدات بیمهای یکی از این برنامههای دارای تحول لحاظ شده که در این بخش موضوعات مختلفی برای ساماندهی بهتر این موضوع گنجانده شده است.
برنامه تحولی بیستگانه تأمین اجتماعی به طرح مدیریت تعهدات بیمهای سازمان (تعهدات بلندمدت و کوتاهمدت)، تدوین و پیادهسازی طرح تعویق بازنشستگی بهصورت داوطلبانه، تدوین و پیادهسازی طرح اعطای مزایای تشویقی بر اساس میانگین دستمزد مشمول کسر حق بیمه در بیش از پنج سال آخر دوران بیمهپردازی اشاره دارد.
همچنین موضوعات دیگری مانند برنامه ساماندهی بیمه کارگران ساختمانی (حساب منابع و مصارف استانی و ...)، ساماندهی نحوه نظارت بر برقراری و پرداخت مستمری و مزایای جنبی (برقراری احکام بهصورت هوشمند و استمرار پرداخت)، ساماندهی بیمه بیکاری، ساماندهی تعهدات کوتاهمدت بهصورت هوشمند و غیرحضوری، اصلاح فرایند اجرای ماده (۶۶) قانون تأمین اجتماعی، اصلاح فرایند اجرای ماده (۹۰) قانون تأمین اجتماعی و ساماندهی معافیتهای بیمهای گروههای خاص در توافق سهجانبه با سازمان برنامه و دستگاه تخصصی ذیربط با هر صنف در این برنامه تحولی منظور شده است.
۲۰ طرح تحولی تأمین اجتماعی
سازمان تأمین اجتماعی در دوره جدید مدیریت خود ۲۰ طرح تحولی را به عنوان اولویتهای این نهاد بیمهگر در نظر گرفته تا با اجرای کامل آنها به سمت تحولات و اقدامات برنامهریزی شده خود حرکت کند.
اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده، رسیدگی الکترونیکی به اسناد پزشکی، اصلاح ساختار مدیریت درمان سازمان تأمین اجتماعی، بیمه متمرکز و یکپارچهسازی شعب بیمهای، خدمات بیمهای فضای کسب و کار، سازماندهی بیمهای کسبوکارهای نوین، تحول دیجیتال و هوشمندسازی خدمات بیمهای، مدیریت تعهدات بیمهای، ارتقای مدیریت وصول منابع، سازماندهی مشاغل سختوزیانآور و اصلاح عناوین شغلی، هوشمندسازی و ارتقای بهرهوری بازرسی دفاتر قانونی و چشمانداز تأمین اجتماعی نوین بخشی از طرحهای تحولی بیستگانه تأمین اجتماعی به شمار میرود.
همچنین ضابطه استعدادیابی و شناسایی و جذب نخبگان، ساماندهی و اصلاح روند انتصابات، پرداخت مبتنی بر عملکرد و بهبود پرداخت به کارکنان، رضایتمندی مبتنی بر نظارت مردمی و ارتقای نظام پاسخگویی، نظام یکپارچه مالی-تعهدی، بهرهوری منابع مالی سازمان، سرمایهگذاری و خروج از بنگاهداری و ساماندهی شرکتها و املاک به عنوان بخش دیگری از ۲۰ طرح تحولی سازمان تأمین اجتماعی محسوب میشود.
حمایتهای کوتاهمدت و بلندمدت تأمین اجتماعی
از آنجا که سازمان تأمین اجتماعی به دنبال اجرای این طرحهای تحولی و توسعهای در این نهاد بزرگ بیمهای است، حال باید دید که در بخش مدیریت تعهدات بیمهای چه باید کرد و در اصل چه حمایتهایی از بیمهشدگان و مستمریبگیران تحت پوشش با جامعه آماری حدود ۵۰ میلیون نفر میشود.
حمایتهای بیمهای تأمین اجتماعی به ۲ دسته تعهدات کوتاهمدت و بلندمدت طبقهبندی شده که تعهدات بلندمدت شامل مستمریهای دوران بازنشستگی، پرداخت مستمری ازکارافتادگی به مشمولان و یا تعلق مستمری به بازماندگان در صورت فوت بیمهشده اصلی است.
تعهدات کوتاهمدت شامل حمایتهایی با ماهیت صرفا یکبار همچون کمک هزینه ازدواج، هزینههای مربوط به اروتز و پروتز، غرامت دستمزد ایام بارداری، غرامت دستمزد ایام بیماری، کمک هزینه مراسم ترحیم است که برای مدت کوتاه و محدودی به مشمولان بیمهشده پرداخت میشود. هدف از برقراری و ارائه آن، حمایت از بیمهشدگان در مقابل بروز عواملی از جمله بیماری، حوادث، زایمان و بیکاری است که درآمد افراد مشمول را به دفعات و به صورت موقت تحتالشعاع قرار میدهد.
برخی طرحهای تحولی امسال اجرایی میشود
مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ۲۲ دی ماه سال گذشته در نشست با معاونان و مدیران این سازمان گفت: ۲۰ طرح تحولی فراتر از رویههای معمول و با استفاده از خرد جمعی تعریف شده و با مدیریت صحیح و تحمل سختیها و دشواریها میتوان همه این طرحها را محقق کرد. روزی که این ۲۰ طرح با موفقیت اجرا شود، تأمین اجتماعی یک سازمان بسیار متفاوت از امروز خواهد بود.
سالاری افزود: سازمان تأمین اجتماعی مانند هر مجموعه دیگر، دارای ساختار معمول و متداولی است که بر اساس آن هر واحد شرح وظایف مشخصی دارد. اما در برههها مختلف میتوان اولویتهایی را تعیین کرد که فراتر از روال معمول به صورت خاص و پروژهای دنبال شود و هدف از طرحهای بیستگانه سازمان تأمین اجتماعی نیز ایجاد همین تحول است.
وی ادامه داد: «مدیریت تعهدات بیمهای» هشتمین طرح سازمان تأمین اجتماعی است که در این طرح باید تعهدات کوتاهمدت و بلندمدت سازمان را ساماندهی کنیم تا هم آسانتر در دسترس مردم قرار گیرند و هم مدیریت هزینه در اجرای آنها لحاظ شود. در این جهت باید از انحرافات در برخی تعهدات جلوگیری کنیم و معافیتهای بیمهای را سامان دهیم.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: در سال جاری، بیشتر وارد مرحله اجرایی طرحهای بیستگانه خواهیم شد. بخشی از نیمه دوم سال ۱۴۰۳ به برنامهریزی، شناخت و تهیه اسناد برای ارائه به مرکز فناوری اطلاعات اختصاص داشت که به نوعی مقدمات کار محسوب میشد اما در آینده وارد فازهای اجرایی به صورت جدیتر خواهیم شد. برخی از طرحها تا ۶ ماه آینده تکمیل و نهایی خواهند شد و برخی طرحها به صورت مستمر ادامه خواهند داشت و تحولات آنها به تدریج در سازمان مشاهده خواهد شد.
تأکید سیاستهای تأمین اجتماعی بر مدیریت تعهدات بیمهای
همچنین در بند ۳ سیاستهای کلی تأمین اجتماعی موضوعاتی نظیر (پایبندی به حقوق و رعایت تعهدات بیننسلی و عدم تحمیل طرحهای فاقد تضمین مالی بیننسلی، تأمین منابع پایدار، رعایت محاسبات بیمهای و تعادل بین منابع و مصارف و حفظ و ارتقای ارزش ذخایر سازمانها و صندوقهای بیمهگر اجتماعی به عنوان اموال متعلق حق مردم با تأکید بر امانتداری، امنیت، سودآوری و شفافیت با ایجاد ساز و کار لازم) مورد توجه قرار گرفته است. به این واسطه ۶ طرح از طرحهای تحولی بیستگانه سازمان تأمین اجتماعی مرتبط با این بند سیاستهای کلی لحاظ شده است.
این بند سیاستها به موضوعاتی همچون مدیریت تعهدات بیمهای سازمان با هدف حفظ پایداری مالی، ارتقاء مدیریت وصول منابع با هدف تعادل منابع و مصارف، ساماندهی مشاغل سخت و زیانآور و اصلاح عناوین شغلی با هدف پایبندی به حقوق و رعایت تعهدات بیننسلی، هوشمندسازی و ارتقاء بهرهوری بازرسی دفاتر قانونی با هدف پایداری مالی، سرمایهگذاری و خروج از بنگاهداری و ساماندهی شرکتها و املاک تأکید دارد
اجرای تعهدات همهجانبه تأمین اجتماعی
محمد محمدی، معاون بیمهای سازمان تأمین اجتماعی ۱۰ اردیبهشت ماه در گفتوگویی درباره تعهدات این سازمان به گروههای بیمهشدگان و مستمریبگیران گفت: براساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ مبلغ ۲۲ هزار میلیارد تومان از سوی این نهاد به کارگرانی که بدون میل و اراده یا بر اثر وقوع حوادث غیرمترقبه بیکار شدهاند، بیمه بیکاری پرداخت شده است. حمایتهای بیمهای در کنار تلاش برای تأمین آرامش خاطر نیروی شاغل در عرصه کار و تولید، گاهی اوقات جنبههای تشویقی هم دارند. یکی از این موارد خاص، پرداخت هدیه ازدواج است.
محمدی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۳ بابت هدیه ازدواج، مبلغ هزار میلیارد تومان به ۹۲ هزار و ۱۸۲ نفر از بیمهشدگان واجد شرایط پرداخت شده است، توضیح داد و افزود: بیمهشدگانی که برای بار اول تشکیل خانواده میدهند، اگر ظرف پنج سال قبل از تاریخ ازدواج، حداقل به مدت ۷۲۰ روز سابقه کار و پرداخت حق بیمه داشته باشند، مشمول این هزینه ازدواج میشوند.
وی ادامه داد: میزان کمک هزینه ازدواج معادل یک ماه متوسط حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه ظرف ۲ سال قبل از تاریخ عقد است. حال اگر مبلغ محاسبه شده کمتر از حداقل دستمزد تاریخ ازدواج باشد، رقم قابل پرداخت به حداقل دستمزد سال وقوع عقد افزایش مییابد. علاوه بر تعهد مذکور در سال گذشته، چهار میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از مستمریبگیران سازمان از تعهدات بلندمدت سازمان (بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان) بهرهمند شدند که به طور متوسط ماهانه مبلغ ۵۷ هزار میلیارد تومان به آنها مستمری پرداخت شده است.
به گفته محمدی؛ در حوزه تعهدات کوتاه مدت که شامل غرامت دستمزد ایام بیماری، حوادث ناشی از کار، مرخصی زایمان، وسایل کمک پزشکی، کمک هزینه ازدواج و کمک هزینه مراسم ترحیم و هزینه سفر و اقامت بیمار میشود، درسال ۱۴۰۳ در مجموع هشت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به بیمهشدگان و کارگران مشمول پرداخت شده است.
ارائه خدمت به ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بیمهشده
حوزه کارفرمایی با حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارگاه تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی، ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جامعه کارگری و افراد بیمهپرداز به این نهاد بزرگ بیمهگر را تحت پوشش دارد که در صورتی که حقبیمههای این افراد بههنگام و در زمان مقرر پرداخت شود، تأمین به موقع وصولی سازمان در راستای ارائه خدمات و تعهدات همهجانبه به مخاطبان و ذینفعان تأمین اجتماعی اجرایی خواهد شد.
سازمان تأمین اجتماعی که حدود ۹ میلیون جامعه مستمریبگیران و ۴۱ میلیون جامعه بیمهشدگان را در حوزههای مختلف درمانی، بیمهای و بازنشستگی خدماترسانی میکند براساس آخرین دادههای آماری در سال جاری ماهانه ۹۰ هزار میلیارد تومان در قبال این گروههای تحت پوشش هزینه به عهده دارد.
برمبنای آخرین اطلاعات موجود ۶۰ هزار میلیارد تومان از این هزینههای ماهانه به بخش تعهدات بلندمدت برای پرداخت مستمری به همه گروههای مستمریبگیران شامل بازنشستگان، بازماندگان و ازکارافتادگان هزینه میشود و مابقی در دیگر بخشهای تعهدات این نهاد بیمهگر است.