JAI NewsRoom مدیریت

شرط خروج هواپیمایی آسمان از زیاندهی

27 اردیبهشت 1404 | 16:42
شرط خروج هواپیمایی آسمان از زیاندهی

به گزارش آتیه آنلاین، سید علیرضا عظیمی‌پور مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا صبح امروز –شنبه، ۲۷ اردیبهشت- در نشستی خبری به تشریح وضعیت هواپیمایی آسمان که از شرکت‌های زیر مجموعه سرمایه‌گذاری آتیه صبا محسوب می‌شود پرداخت و گفت: ما تمام قد پشت این ایرلاین هستیم و برای اصلاح ساختار مالی و عملیاتی آن تلاش‌هایی صورت داده‌ایم و با تجهیز ناوگان و بهبود اوضاع آن اجازه نمی‌دهیم از ارزش این شرکت کاسته شود.

وی در عین حال تاکید کرد: ما نیز برخی شایعات درباره خرید این شرکت هواپیمایی را شنیده‌ایم اما به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم آسمان از روزهای آرمانی آن فاصله بیشتری بگیرد و تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا به دوره رونق خود باز گردد.

عظیمی‌پور همچنین یادآور شد: به دلیل آنکه مالک این شرکت هواپیمایی یک صندوق بازنشستگی تلقی می‌شود حتی در شرایط تحریمی هم این هواپیمایی می‌تواند در تمام فرودگاه‌های دنیا بنشیند و شرایط خوبی از این نظر برای آن حاکم است. اما اگر در حال حاضرشرایط هواپیمایی آسمان مساعد نیست مقصر آن مدیرانی هستند که در این سال‌ها نباید اجازه می‌دادند این اتفاقات رخ دهد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا در این نشست در پاسخ به سوالاتی که درباره ترکیب هیئت مدیره آسمان مطرح شده بود، تصریح کرد: در تغییرات هیئت مدیره هیچگاه نمی‌توان تمام افراد را راضی نگاه داشت اما ما برای انتخاب اعضای هیئت مدیره یک دستور کار داریم و آن این است که از میان اعضا یک نفر از مدیران عضو مجموعه باشد، یک نفر از اعضای برآمده از دل صنعت و حداقل یک نفر دارای سابقه مالی باشد.

وی ادامه داد: ما هر روز در دوره جدید درگیر موضوع آسمان هستیم دلیل این درگیری هم مشکلات هواپیمایی آسمان نیست بلکه خواستی است مبنی بر این که این برند مانند گذشته بدرخشد و اشکالات آن برطرف شود.

وی همچنین به ماجرای استعفای مدیرعامل قبلی آسمان اشاره کرد و گفت: طی دو ماه و نیم مدیرعامل قبلی حدود ۵ بار به شکل شفاهی و کتبی استعفای خود را اعلام کرد اما به شخصه اصرار داشتم که در آستانه نوروز شاهد ثبات مدیریتی در این شرکت باشیم و تغییرات مدیریتی به بعد از برگزاری مجمع این شرکت موکول شود اما به دلیل موضوعات شخصی و ترکیب هیئت مدیره، مدیرعامل قبلی آسمان اصرار بر استعفا داشتند. حال نیز مقرر شده سرپرست فعلی این شرکت که خود نیز سابقه خلبانی دارد در آینده نزدیک حکم مدیرعاملی را دریافت کند.

عظیمی‌پور درباره تعداد هواپیماهای فعال این شرکت هواپیمایی نیز توضیح داد: اکنون تعداد هواپیماهای قابل پرواز کم است اما این به معنای آن نیست که این شرکت هواپیما ندارد بلکه به طور عمده ناوگان هوایی فرسوده شده و ما برای ایمنی پرواز نهایت احتیاط را در نظر می‌گیریم. بر این اساس تعداد هواپیماهایی که اکنون آمادگی پرواز داشته باشند اندک است اما در تلاشیم با تعمیرات اساسی بخش دیگری از هواپیماها به ناوگان بازگردند. البته لازم است ساختار مالی شرکت نیز اصلاح شود و ما فکر می‌کنیم با تزریق مالی وضعیت این شرکت اصلاح خواهد شد.

وی ادامه داد: حتی برای اینکه سرمایه‌گذاران دیگر بتوانند در قالب اجاره یا لیزینگ هواپیماهای این شرکت را افزایش دهند آمادگی مذاکره وجود دارد. در هر صورت یکی از برنامه‌های ما آن است که این شرکت احیا شده و به مدار سودآوری باز گردد. بر این اساس از اواسط مرداد ماه با تفاوتی در شرایط این شرکت مواجه خواهیم شد.

وی درباره تعداد هواپیماهای آماده پرواز این شرکت نیز اظهار کرد: تعداد هواپیماهای این ناوگان زیاد است اما اکنون تعداد هواپیماهای که از نظر ایمنی مشکلی برای پرواز ندارند بین ۲ تا ۴ فروند است.

عظیمی‌پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با این تعداد هواپیما آیا درست است که این شرکت ۲۵۰۰ پرسنل دارد؛ توضیح داد: ما در شرایط تحریم قرار داریم و بخشی از آنچه بر این شرکت می‌گذرد برگرفته از همین مسئله و فرسودگی ناوگان است. البته قطعاً نقص مدیریتی هم وجود داشته و ما منکر آن نمی‌شویم. ما تمام توان خود را به کار گرفته‌ایم تا این شرکت را به روزهای خوب خود بازگردانیم و حتی با همین ساختار نیروی انسانی نیز این امکان وجود دارد که شرکت هواپیمایی آسمان سودآور باشد.

وی ادامه داد: این شرکت ظرفیت خوبی دارد و دپارتمان‌های متعددی در آن وجود دارد که برای درآمدزایی می‌توان از آنها بهره گرفت. اکنون نیز با تمهیدات صندوق بازنشستگی کشوری و مجوزهایی که در آستانه اخذ آنها هستیم طی دو ماه آینده شرایط بسیار متفاوتی در این شرکت رقم خواهد خورد ضمن اینکه همچنان تاکید داریم پروازها با کمترین ریسک همراه باشد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا همچنین تاکید کرد: اگر تعداد پروازهای این شرکت هواپیمایی به ۶ فروند برسد عملاً هواپیمایی آسمان از زیاندهی خارج می‌شود و به نتایج خوبی خواهیم رسید.

عظیمی پور در پاسخ به سوالی مبنی بر تلاش برخی شرکت‌ها برای ورشکست جلوه دادن آسمان و خرید آن با قیمت پایین‌تر، تصریح کرد: ما تمام قد پشت آسمان هستیم و برای اصلاح ساختارهای مالی عملیاتی آن تلاش داریم. ترکیب هیئت مدیره این شرکت نیز کامل شده و حتی اگر لازم باشد قطعاً از افراد موثرتر نیز استفاده خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: تا پایان مرداد ماه امسال باید ۶ هواپیمای پروازی در این ایرلاین وجود داشته باشد.

عظیمی‌پور در پایان تاکید کرد: تاکنون هیچ مذاکره‌ای برای واگذاری هواپیمایی آسمان صورت نگرفته اما با این وجود از حضور سرمایه‌گذاران در این شرکت استقبال می‌شود که قطعاً این امر به معنای خروج از این شرکت و واگذاری آن نخواهد بود.

بازگشت به فهرست